Sähköautoilu Suomessa lisääntyy vauhdilla. Autoalan tiedotuskeskuksen mukaan vuoden 2025 alussa Suomessa oli liikennekäytössä noin 291 000 ladattavaa autoa, joista noin 124 000 oli täyssähköautoja ja noin 167 000 ladattavia hybridejä. Ladattavien autojen määrä on kasvanut noin 31 prosentilla ja täyssähköisten autojen noin 41 prosentilla vuoden 2024 alkuun verrattuna. Yhteensä noin 10,3 % henkilöautokannasta oli vuoden 2025 alussa ladattavia. Autoliikenteen hiilidioksidipäästöt ovatkin selvästi vähenemässä.

Lisääntyvä sähköautoilu vaatii latausratkaisujen ja latausinfrastruktuurin kehittämistä. Eri valmistajat ovat tuoneet markkinoille omat älyteknologiaa hyödyntävät laitteensa ja ohjelmistonsa, joilla sähköauton latausta voi optimoida esimerkiksi pörssisähkön hinnan mukaan. Ne myös auttavat tasaamaan sähkönkäytön kuorman jakautumista kiinteistössä.

Autoilijan kannalta olennaista useimmiten on se, että auton lataaminen on helppoa. Suurin osa latauksesta tehdään Suomessa kotona tai työpaikoilla. Kun kotiin on tulossa sähköauto, kotilatauksen osalta on hyvä huomioida muutama seikka. Siten varmistetaan latauksen turvallisuus ja vältetään turhat sulakkeiden palamiset.

Asianmukainen latausasema kotiin

Sähköauton hankintaa valmistellessa on hyvä tutustua siihen, millaisia lataus- ja mobiiliratkaisuja eri automalleihin on saatavilla. Kotilataajille on tarjolla erilaisia latauslaitteita ja laitteiden ominaisuudet vaihtelevat automalleittain. 

Suositeltavin tapa ladata sähköautoa on hankkia asianmukainen latausasema (Tukes), sillä mikä tahansa kotipistorasia ei ole turvallinen kotilataukseen.

Kiinteistön sähköjärjestelmän kartoitus kannattaa

Ennen sähköauton hankkimista on suotavaa tehdä paitsi koko kiinteistön sähköjärjestelmän myös oman sähkönkulutuksen kartoitus. Kiinteistön sähköasennukset tarkistaa sähköalan ammattilainen. Se on turvallisuussyistä tärkeää eritoten vanhemmissa kiinteistöissä, joissa on syytä varmistaa esimerkiksi vanhan liittymisjohdon soveltuvuus lataukseen. Taloyhtiöissä ja isommissa latauskohteissa työhön tarvitaan usein myös sähkösuunnittelija.

Kiinteistön sähkönkulutuksen kartoitus auttaa selvittämään, onko nykyinen sähköliittymän teho riittävä myös sähköauton tarpeisiin, millaista sähkönkäyttö kiinteistössä kokonaisuudessaan on ja miten kulutus jakautuu. Useimmiten sähkön kuormaa ohjaamalla, eli jakamalla kiinteistön sähkön kulutusta eri vuorokaudenajoille, on mahdollista hyödyntää kokonaisvaltaisemmin olemassa olevaa sähköliittymistehoa. Tällöin liittymisluokkaa ei tarvitse välttämättä korottaa sähköauton hankinnan vuoksi.  

Sähköauton latauslaskuri

Tampereen Energia Sähköverkon latauslaskuri tarjoaa sinulle helpon tavan arvioida, riittääkö nykyinen sähköliittymäsi kapasiteetti sähköauton lataukseen. Laskuri antaa selkeän käsityksen siitä, miten sähköauton lataus vaikuttaa kotisi sähköverkkoon ja voit tehdä paremmin harkittuja päätöksiä latausjärjestelmän suhteen.

Latausvinkkejä sähköautoilijalle

  • Miten voin varmistaa perinteisen omakotitalon sähköliittymän (3 x 25 A) riittävyyden myös sähköauton lataamiseen?

Selvitä ensin oma sähkönkulutuksesi ja profiilisi sähkön käyttäjänä. Milloin sähkön käyttö on suurinta? Samaan aikaan ei kannata autoa ladata.

Jos sulakkeiden koko rajoittaa, ettei lämminvesivaraajaa ja sähköautoa voi ladata täydellä teholla samaan aikaan, voi sähköauton lataustehoa rajoittaa esimerkiksi yöllä, kun lämminvesivaraaja on päällä.

Nykyään on saatavilla erilaisia kuormanohjausjärjestelmiä, mutta lämminvesivaraajaa voi ohjata myös perinteisellä aikakellolla ja sähköauton latausta manuaalisesti tai auton puhelinsovelluksella.

  • Paljonko kotilatausasema tarvitsee tehoa?

Sähköauton kotilatausaseman teho on tyypillisesti 11 kW ja laturi on 3-vaiheinen, koska 3-vaiheinen laturi lataa nopeammin. Kolmivaiheinen laturi ei tuota niin paljon hajakuormaa sähköverkkoon, kun kaikilta vaiheilta lähtee tehoa saman verran.

Sähköauton voi ladata myös kotitalouspistorasiasta, jos pistorasia on hyväkuntoinen. Käytännössä sekä hybridi- että sähköauton mukana tulee yleensä kaapeli, joka sopii toisesta päästä autoon ja toisesta päästä tavalliseen suojamaadoitettuun kotitalouspistorasiaan.

Sähköauton lataus kotitalouspistorasiasta on hidasta. Jos pistorasia on 16 ampeerin sulakkeessa, se kestää reilut 3500 wattia tasaista kulutusta. 10 ampeerin sulake kestää reilut 2000 wattia tasaista kulutusta. 

  • Milloin autoa kannattaa ladata?

Jos kotona on pörssisähkösopimus, lataaminen on edullisinta silloin, kun pörssisähkö on halvinta. Usein näin on yöaikaan. Pörssisähköasiakkaat ovat tottuneita seuraamaan sähkön hintaa, mutta hintaseurantaa varten on myös erilaisia sovelluksia. Myös kuormanohjaus voi käyttää hintadataa, jonka perusteella lataa autoa.

Auton omissa ohjeissa opastetaan tarkemmin, miten lataaminen merkkikohtaisesti tapahtuu.

  • Mistä näen lataukseni maksimitehot?

Kun sähköautoa on hetken aikaa lataillut, kannattaa käydä Sähkis-palvelussa. Sieltä voi tarkistaa, kuinka lähellä maksimia teho on käynyt latauksen aikana. Jos tehot heiluvat lähellä 17 kW, kannattaa olla Tampereen Energia Sähköverkkoon yhteydessä liittymän koon kasvattamiseksi.

Varmuuden vuoksi sähköautoilijan kannattaa varata kotiin muutama sulake siltä varalta, että tehonhallinnassa käy joku lipsahdus.