Kun Tampereen yliopistossa sähkötekniikkaa opiskeleva Markus alkoi pohtimaan tulevan kesän kesätyövaihtoehtoja, ajatus kesänvietosta opiskelukaupungissa veti puoleensa. Kun hän vielä yliopiston Rekrylab-tapahtumassa pääsi jututtamaan Tampereen Energian HR:n Terhiä ja edellisen kesän kesätyöntekijää Alinaa, valinta oli selvä.

– Mittauspalveluharjoittelijan paikka vaikutti aiemman kesätyökokemukseni perusteella mielenkiintoiselta, ja Tampereen Energia Sähköverkko hyvältä kesätyöpaikalta. Päätin hakea ja onneksi sain paikan, Markus kertoo.

Isoja projekteja

Työskentely verkkoyhtiössä olikin Markukselle jo ennestään tuttua, sillä edeltävän kesän hän oli viettänyt Turku Energia Sähköverkoilla osin samankaltaisissa työtehtävissä. Perehdytys uusiin tehtäviin ja uuden yrityksen toimintatapoihin oli kuitenkin paikallaan.

– Perehdytys oli erittäin hyvä ja johdonmukainen. Tehtävänkuvani on laaja, ja perehdytyksen aikana minulle opetettiin monta eri kokonaisuutta. Siitä huolimatta tahti oli hyvä. Kaikki ei tullut kerralla, vaan ensin opetettiin tietty asia ja sitten seuraava. Se oli tosi hyvin mietitty, Markus kiittelee.

Vaikka työtehtävät ovat monipuolisia, työ Sähköverkon palveluyksikössä kiteytyy siihen, että sähkömittareilta tulevat mittaustiedot saadaan laskuille ja lasku asiakkaalle. Jos joku prosessissa menee mönkään, löytää ongelma tiensä Markuksen työpöydälle selvitettäväksi.

– Suurimmalla osalla asiakkaista kaikki toimii kuten pitää. Mutta sähkönkäyttöpaikkoja on se 170 000, joten jos yhdelläkin prosentilla joku tieto on pielessä, siitä seuraa satoja käsin ratkottavia ongelmia, Markus kertoo.

Tänä kesänä mittauspalveluyksikössä vipinää on aiheuttanut erityisesti sähkömittareiden luentapalvelun vaihtuminen, työnohjausjärjestelmän vaihto sekä emoyhtiö Tampereen Energian sähkönmyynnin asiakkaiden siirtyminen Väreelle. Kaikilla näillä oli vaikutusta laskutukseen ja sitä kautta Markuksen työhön.

– Esimerkiksi työnohjausjärjestelmän kautta lähetetään asentajalle työtilaus, jonka perusteella hän käy tekemässä muun muassa mittarivaihtoja, laitteiston kuuluvuuden parantamista tai sähköntoimituksen katkaisuja ja kytkentöjä. Työnohjausjärjestelmän vaihdon myötä kaikki työtilaukset eivät kuitenkaan menneet asianmukaisesti mittariasentajille asti, minkä seurauksena sovitut toimenpiteet eivät toteutuneet. Tämä aiheutti sekaannuksia ja normaalia enemmän valvontaa työtilausprosessissa, Markus kuvailee.

Parasta työssä onkin ollut merkityksellisyys, sillä laskutusprosessi on yksi verkkoyhtiön keskeisimmistä toiminnoista. Ilman asiakkailta saatavia sähkönsiirtomaksuja, sähköverkon ylläpitäminen ja kehittäminen olisi mahdotonta.

Mahdollisuus vaikuttaa

Merkityksellisen työn ja monipuolisten työpäivien vuoksi Markus onkin viihtynyt Sähköverkolla hyvin. Erityisesti hän arvostaa sitä, että kesäntyöntekijöitä kohdellaan talossa yhdenvertaisina kokeneempien konkareiden kanssa.

– Kesätyöntekijätkin saavat vaikuttaa asioihin. Jos esimerkiksi mietitään, pitäisikö joku asia tietyssä prosessissa tehdä näin vai näin, niin myös kesätyöntekijöitä kuunnellaan asiassa, Markus toteaa.

Kesätöissä vahvistuivatkin Markuksen ajatukset tulevasta työurasta.

– Haluaisin työn, jossa pääsen kehittämään asioita ja vaikuttamaan siihen, että asiat tehdään fiksummin ja paremmin. Ja totta kai työn pitää olla merkityksellistä.

Myös lyhyemmän tähtäimen suunnitelmat ovat selvillä:

– Voisin kuvitella tulevani Sähköverkolle uudestaankin kesätöihin. Tänne kannattaa ehdottomasti tulla, sillä työllä pystyy tukemaan opiskeluita oikein hyvin. Töissä oppii tietyt asiat, ja opiskelu taas antaa tietyt valmiudet, joita sovelletaan töissä. Kummassakaan ei voi oppia kaikkea, Markus summaa.