Kaapelit, johdot ja putket väistyvät syvemmälle, kun Viinikassa madalletaan katua
Tampereen kaupunki on selkeyttämässä liikenteen kulkua Viinikan liikenneympyrässä ja sen lähistöllä. Esimerkiksi rautatiesiltaan ei jatkossa pitäisi korkeiden ajoneuvojen enää jäädä kiinni, kun katujen pintaa lasketaan alueella noin puoli metriä. Laskun vuoksi kadun alla oleva kunnallistekniikka – vesijohdot, viemärit, kaukolämpö, sähkö- ja telekaapelit, katu- ja liikennevalot sekä liittyvien katujen risteysalueet on kaikki rakennettava uudestaan.
Viinikan työmaa on poikkeuksellisen iso yhteiskaivutyömaa Tampereen mittakaavassa. Tarve sähkökaapelien siirrolle ei tullut Tampereen Energia Sähköverkon puolelta – yhteiskaivuisiin voidaan siis päätyä montaa eri reittiä.
– Tällä työmaalla emme ole fyysisesti paikalla, vaan Recset tekee putkireitit ja sopimusurakoitsijamme Tampereen Vera ja Eltel tekevät varsinaiset kaapelointityöt, kertoo rakennuttaja Ville Railo Tampereen Energia Sähköverkolta.
Koska katujen pintaa alennetaan, meidän 20 kilovoltin sähkökaapelimme upotetaan työmaalla aiempaa syvempään sijaintiin. Lisäksi Viinikkaan kaivetaan jo valmiiksi putkea 110 kilovoltin kaapelia varten.
– Koska Viinikankadun alue on hyvin haastava rakennuskohde, putki asennetaan maan alle samassa yhteydessä, kun alue on joka tapauksessa nyt auki. Kaapelia ei kuitenkaan vedetä valmiiksi putkeen sisään, vaan vasta sitten, kun sille tulee tarve, Railo paljastaa.
Yhteiskaivuja tehdään aina kun mahdollista
Sähköverkon rakennus- ja uudistustyössä mietitään aina sitä, mitä kaikkea pystytään tekemään samalla kertaa, kun kaivanto avataan. Kun kaivinkoneet on tuotu paikalle ja kaivannon teko työmaalla alkaa, on takana jo pitkä rupeama suunnittelua.
– Jos saamme kerralla uusittua enemmän maanalaista infraa, kaivutyötä ei tarvitse tehdä monta kertaa samassa paikassa. Se on kaikkien lähistön asukkaiden ja ohikulkijoidenkin etu, kertoo verkkoyksikön suunnittelutiimin päällikkö Anssi Salonen.
Selvitämme, tarvitaanko kaivantoon sähkökaapelien lisäksi tilaa esimerkiksi kaukolämpö- tai kaukojäähdytysputkille, vesi- tai teleputkille tai vaikkapa liikennevalojen kaapeleille.
– Meidän jakelualueellamme on useita eri operaattoreita, joilta kysymme mahdollisuutta yhteiskaivuuseen kaivannon sijainnista riippuen. Aina yhteiskaivu ei valitettavasti toteudu.
Yhteisrakentamisella on myös taloudellisia etuja.
– Yhteiskaivut vähentävät ympäristöhaittoja ja tuottavat kustannussäästöjä. Se on tärkeä osa vastuullisuustyötämme, Salonen korostaa.