Energiamaailmamme on astunut uuteen aikakauteen, jossa akku-sana vilahtelee puheissa usein. Sähkövarasto eli akku tuntuu olevan ratkaisu yhä useammin, kun puhutaan sähköjärjestelmien kohtaamista haasteista. Näissä puheissa akku-sanalla ei viitata kuvan kaltaisiin polttomoottoriautojen akkuihin, mutta sähköautojen akut ovat kyllä tärkeässä roolissa yhtenä sähkövarastojen tyyppinä.

Tarve tehokkaille ja joustaville ratkaisuille

Sähkönkulutuksen nopeat ja rajutkin vaihtelut sekä uusiutuvien energialähteiden, kuten tuulen ja auringon, säiden mukaan vaihteleva sähköntuotanto tuovat mukanaan tarpeen joustavammille ja tehokkaammille ratkaisuille. Yhtenä ratkaisuna näihin tuotannon ja kulutuksen tasapainon haasteisiin ovat nousseet sähkövarastot, jotka auttavat tasaamaan kuormitusta ja parantamaan toimitusvarmuutta. Miten sähkövarastot, joita Tampereen Energia Sähköverkkoonkin liitetään kiihtyvällä tahdilla, toimivat käytännössä ja miten niitä voidaan hyödyntää? 

Sähkövarastot – joista yksinkertaisin esimerkki on siis akku – tarjoavat hyvän mahdollisuuden varastoida energiaa silloin, kun sitä on saatavilla runsaasti tai edullisesti. Esimerkiksi tuulisina ja aurinkoisina päivinä akkua voi ladata ja silloin sitä kannattaa purkaa, kun sähkönkysyntä kasvaa, sääriippuvainen energiantuotanto laskee ja käytännössä useimmiten hinta samalla nousee.

Sähkövarastojen tilanteen mukaan joustava käyttö auttaa tasaamaan sähköverkkoon kohdistuvaa kuormitusta ja vähentää tarvetta käynnistää varavoimaa. Varavoiman lähde on usein fossiilinen polttoaine, se kun ei ole sääriippuvaista.

Älykäs kuormanhallinta tuo säästöjä

Kotitalouksille sähkövarastot voivat tuoda säästöjä sähkölaskuissa, erityisesti jos ne ovat yhdistettyinä aurinkosähköjärjestelmiin eli aurinkopaneeleihin. Kun varastoi päivällä tuotettua aurinkosähköä, voi illalla käyttää omaa sähköä, jolloin verkosta ei tarvitse ostaa sähköä kalliimmalla hinnalla. Tämä pienentää myös sähköverkon kuormaa, mitä enemmän tällaisia varastoja alkaa olla sähköverkon asiakkaiden käytössä. 

Läheisesti sähkövarastoihin liittyy myös käsite kuormanhallinta. Se tarkoittaa toimenpiteitä, joilla pyritään ohjaamaan ja tasaamaan sähkön kulutusta niin, että verkon kuormitus pysyy tasaisena.

Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että suuria sähkölaitteita ajetaan silloin, kun sähkön kysyntä ja hinta ovat matalia. Tällaisia suuria sähkölaitteita ovat mm.  lämmitysjärjestelmät, sähköautojen lataus tai teollisuuslaitosten prosessit. Älykkään kuormanhallinnan avulla kuluttajat voivat osallistua sähkömarkkinoille säätämällä omaa kulutustaan ja siten saada etuja sähkön hinnanvaihteluista. Tällainen järjestelmä hyödyttää koko sähköjärjestelmää, kun kysyntähuippuja voidaan leikata ja vähentää tarvetta varavoimalle. Tätä kutsutaan myös kulutusjoustoksi. 

Sähkövarastot ja kuormanhallinta eivät ole vain kotitalouksien etu, vaan niistä hyötyy koko sähköjärjestelmä. Sitä mukaa kun yhä suuremmat toimijat (teollisuus ja kiinteistöt) ottavat käyttöön sähkövarastoja ja osallistuvat kuormanhallintaan, verkon kapasiteetti saadaan käyttöön tehokkaammin. Se vähentää investointitarpeita verkkoinfrastruktuuriin, mikä puolestaan hillitsee siirtohintojen korotuspaineita. Samalla vihreä siirtymä edistyy askel askeleelta. 

Spekulointia vai tasaista tuottoa?

On nähtävissä, että kuormanhallinnan ja sähkövarastojen yhdistelmät yleistyvät, kun teknologia kehittyessään halpenee. Ne tarjoavat joustavan ja kustannustehokkaan ratkaisun, jota sekä asiakkaat että verkkoyhtiöt ovat odottaneet.

Erilaisten kaupallisten ratkaisujen tarjoajia alkaa olla useita ja ottamatta kantaa niiden toinen toistaan houkuttavimpiin tuottolupauksiin – enemmän siis henkilökohtaisena mielipiteenäni – omakäyttö on aina vakaa ja varma vaihtoehto. Tässäkin asiassa on hyvä tunnistaa oma profiili: Jos spekulointi ja markkinoiden kiinteä seuraaminen ei kiinnosta tai koet sen tarpeettoman riskialttiiksi ja vaihtelevaksi, niin itse käyttäen tuotto on tasaista ja varmaa. Jos taas siedät pörssiheilahteluja ja olet haukkana mukana seuraamassa markkinoita, voit saada hetkellisesti hyviäkin tuottoja.

Joka tapauksessa ilmasto kiittää, kun fossiilisia polttoaineita tarvitaan yhä vähemmän ja energiajärjestelmämme hiilijalanjälki pienenee.

Juha Korhonen
Liittymäpalvelupäällikkö