Usein kysyttyä
Tarvitsetko apua? Löydät tältä sivulta vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiimme
Olemme koonneet avuksesi vastauksia kysymyksiin, joita meiltä kysytään eniten. Niistä voit löytää valmiin vastauksen nopeasti omaankin kysymykseesi. Voit ottaa yhteyttä myös yhteydenottolomakkeella.
Laskutus
Miksi saan Tampereen Energia Sähköverkolta laskun, vaikka ostan sähköni muulta yhtiöltä?
Paikallisena sähköverkkoyhtiönä me Tampereen Energia Sähköverkolla vastaamme sähkönjakelustasi ja laskutamme siitä siirtomaksun. Valitsemasi sähkönmyyjä myy sinulle käyttämäsi sähköenergian ja lähettää siitä oman laskunsa.
Käyttääksesi sähköä sinulla tulee olla kaksi voimassa olevaa sopimusta: verkkopalvelusopimus Tampereen Energia Sähköverkon ja sähkön myyntisopimus valitsemasi sähkönmyyjän kanssa. Tehdessäsi sähkön myyntisopimuksen, olet valtuuttanut myyntiyhtiön tekemään puolestasi verkkopalvelusopimuksen paikallisen sähköverkkoyhtiön kanssa.
Tampereen Energia Sähköverkko ja valitsemasi sähkön myyntiyhtiö lähettävät sinulle erilliset laskut.
Löydät laskusi kätevästi maksuttomasta Sähkis-asiointipalvelustamme.
Miksi sähkölaskussa näkyy korjausrivejä?
Sähkömittarin tuntirekisteri luetaan kerran päivässä, pääsääntöisesti edellisen päivän tuntisarjat. PLC-tekniikan luennalla voi joskus olla parin päivän viive. Mittareiden luentaa voivat haitata esimerkiksi jotkut sähköverkkoon liitetyt laitteet, muutokset tukiasemilla tai uudet rakennukset.
Mikäli mittaria ei olla saatu luettua, arvioimme kahden vuorokauden jälkeen puuttuvan tuntienergian ja toimittamme Datahubiin (myyjän käyttöön) tiedot epävarmoina arvioina. Kun saamme mittarilta oikeat tiedot, korjaamme mittaustiedon ja muutamme statuksen mitatuksi. Näin myyjä tietää aina, onko arvo oikea eli mitattu vai arvio, joka tulee muuttumaan.
Varsinkin kuunvaihteessa luennoissa voi olla normaalia pidempää viivettä, koska mittareilta haetaan silloin tuntisarjojen lisäksi myös tariffilukemat. Osa myyjistä haluaa suorittaa asiakkaan laskutuksen jo kuukauden ensimmäisenä päivänä, vaikka verkkoyhtiöllä on 11 vuorokautta aikaa toimittaa lopulliset mittaustiedot. Osa myyjistä ottaa tietoisen riskin laskuttamalla epävarmaksi tiedetyillä arvioilla.
Mikäli myyjä on laskuttanut epävarmoilla arvioilla, on hyvin todennäköistä, että seuraava lasku sisältää korjausrivejä, joilla näitä arvioituja arvoja päivitetään mitatuiksi.
Miten voin ilmoittaa tilinumeroni hyvitystä varten?
Voit ilmoittaa tilinumeron hyvitystä varten lomakkeella.
Entä jos en selviä laskuni maksusta tai saan suuren laskun?
Laskulle on mahdollista saada lisää maksuaikaa tai sopia maksusuunnitelmasta. Erääntymättömän laskun eräpäivää siirrät kätevästi maksuttomassa Sähkis-palvelussamme. Yli 14 vrk eräpäivän siirrosta veloitetaan 4,50 €.
Jos sinulla on yli kaksi viikkoa sitten erääntynyt lasku tai olet saanut maksumuistutuksen, voit sopia sen maksamisesta olemalla yhteydessä yhteistyökumppaniimme Ropo Capitaliin, joka huolehtii erääntyneiden laskujen asiakaspalvelusta.
Sähkis-palvelussamme voit selailla laskujasi ja tarkistaa maksutilanteen laskukohtaisesti.
Sopimukset ja energian kulutus
Kuinka siirrän sähkösopimukseni uuteen asuntoon tai taloon?
Sinun ei tarvitse ilmoittaa muutostasi meille. Valitsemasi sähkönmyyjä huolehtii ilmoittaa meille muutostasi. Teemme ilmoituksen perusteella sinulle verkkopalvelusopimuksen ja lähetämme sinulle siitä sopimusvahvistuksen.
Huomioithan kuitenkin, että kiinteistöissä sähköliittymä on irtainta omaisuutta, joka ei siirry kiinteistön uudelle omistajalle automaattisesti. Kiinteistön kauppakirjassa olisi hyvä olla maininta sähköliittymän siirtymisestä tai siitä tulisi tehdä erillinen luovutuskirja. Liittymän omistuksen muutoksesta voit myös ilmoittaa sähköisellä lomakkeella tai puhelimitse. Liittymissopimusta ei voida siirtää, mikäli verkkoyhtiöllä on sähkön siirron sopimuksiin liittyviä maksamattomia laskuja entiseltä omistajalta. Uusi liittyjä voi myös maksaa laskut, jolloin liittymä voidaan siirtää.
Pitääkö minun tehdä sähkön siirrosta sopimus erikseen?
Ei tarvitse. Riittää, että olet yhteydessä valitsemaasi sähkönmyyjään, joka ilmoittaa meille tarvittavat tiedot verkkopalvelusopimuksen tekemiseksi. Kun sopimus on tehty, saat meiltä sopimusvahvistuksen.
Haluan vaihtaa sähkönmyyjää, mitä minun pitää tehdä?
Mistä tiedän, mikä on sähkön myyntiyhtiöni?
Löydät tiedon sähkön myyntiyhtiöstäsi myyntisopimuksen laskultasi. Voit valita ja asioida sähkön myyntiyhtiösi kanssa heidän palvelukanavissaan. Useimmat myyntiyhtiöt tarjoavat sähköisen asiointimahdollisuuden verkkosivuillaan tai erillisen mobiilisovelluksen kautta.
Mistä näen oman sähkönkulutukseni?
Sähkiksestä näet oman sähkönkulutuksesi jopa tunnin tarkkuudella. Rekisteröityminen onnistuu verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Rekisteröityminen on helppoa ja turvallista Signicatin turvallisen tunnistautumisen avulla. Lue lisää ja rekisteröidy.
Olen muuttamassa. Pitääkö Tampereen Energia Sähköverkolle ilmoittaa muutosta erikseen?
Sinun ei tarvitse ilmoittaa meille muutostasi erikseen, vaan sopimusasiat hoituvat aina valitsemasi sähkön myyntiyhtiön kautta. Saamme sähkönmyyjältä tarvittavat tiedot verkkopalvelusopimuksen tekemiseksi ja lähetämme sinulle vahvistuksen automaattisesti. Varmistamme samalla, että sähköt toimivat muuttopäivästäsi alkaen.
Kun muutat, tee sähkösopimus valitsemasi sähkönmyyjän kanssa viimeistään kaksi viikkoa ennen muuttoa. Samalla voit irtisanoa vanhat sopimukset. Muuton yhteydessä vaaditaan aina uudet sähkösopimukset sähkön siirron ja myynnin osalta.
Sähköverkkoon liittyminen ja sähkön pientuotanto
Rakennan talon. Mitä minun tulee tehdä, että saan sähköä?
Mitä minun pitää tehdä, kun sähkönkäyttö lisääntyy esimerkiksi sähköautojen latauksen tai maalämmön vuoksi?
Sähköurakointi edellyttää viranomaisen (Turvatekniikan keskus) myöntämän luvan!
Kuinka sähköliittymätilaukseni etenee?
Kun saamme sähköliittymätilauksen teemme kirjallisen liittymissopimuksen ja lähetämme sen sinulle allekirjoitettavaksi. Kun olet allekirjoittanut sopimuksen ja lähettänyt sen meille, jäämme odottamaan sähköurakoitsijaltasi yleistietolomaketta, jolla pyydetään sähköjen kytkentää ja sähkömittarointia. Sähköpääkeskuksen ja liittymiskaapelin on oltava silloin valmiiksi asennettuina, kaapeliojan peitettynä ja kaapelin kytkettynä keskukselle toivottuna kytkentäpäivänä. Lisäksi uusilla mittauksilla on oltava sähkösopimus. Sopimusurakoitsijamme soittaa ja sopii ajankohdan, jolloin liittymä kytketään sähköverkkoon ja sähkömittarit asennetaan.
Milloin sähköliittymääni kytketään sähköt?
Sopimusurakoitsijamme ottaa yhteyttä kytkentäajankohdansopimiseksi, kun liittymissopimus on kunnossa ja sähköurakoitsijasi on pyytänyt kytkentää yleistietolomakkeella. Sähköjen kytkeminen edellyttää, että asiakas on tehnyt sähkösopimuksen valitsemansa sähkönmyyjän kanssa.
Talossani on kaksi sähkömittaria. Voiko toisen sähkömittarin poistaa?
Toisen sähkömittarin voi poistaa ja yhdistää kaiken kulutuksesi yhden sähkömittarin taakse. Ole yhteydessä sähköurakoitsijaan, joka tekee tarvittavat muutokset sähkökeskukseen ja johdotuksiin. Kun muutokset on tehty, sähköurakoitsija pyytää meiltä mittarin poistoa yleistietolomakkeella ja sopimusurakoisijamme hakee mittarin pois. Mittarin poistosta veloitetaan palveluhinnaston mukainen maksu.
Voinko vaihtaa siirtotuotetta?
Voit vaihtaa päivä- ja yöhinnoitteluun perustuvan Aikasiirto-tuotteen Yleissiirto-tuotteeksi tai toisin päin.
Voit ilmoittaa muutoksesta lomakkeella.
Miten saan sähköt tapahtumaan?
Mitä tarkoittaa kysynnän jousto?
Kysynnän jouston avulla sähkönkulutusta voidaan siirtää edullisen hinnan ajalle. Varaavat lämmitykset soveltuvat hyvin kysynnän joustoon. Kysynnän jousto mahdollistaa oman pientuotannon hyödyntämisen tehokkaammin ja ostosähkön vähentämisen. Kysynnän joustolla voidaan vaikuttaa sähköverkon mitoitukseen ja huipputehotarpeeseen.
Kysynnän joustopalveluita voi tiedustella omalta sähkönmyyjältä tai joltain muulta palveluntuottajalta.
Voiko ilmassa kulkevan sähköjohdon siirtää maan alle pihatöiden yhteydessä?
Kyllä voi, ole hyvissä ajoin yhteydessä liittymäpalveluumme, mistä saat lisätietoja.
Miten voin myydä tuottamani sähkön?
Hyödyt eniten tuotannostasi, jos käytät suurimman osan sähköstä itse. Tämän vuoksi tuotantolaitteet olisi hyvä mitoittaa oman kulutuksen mukaan. Jos tuotat enemmän kuin kulutat, verkonhaltija ei osta verkkoon siirrettyä sähköä vaan sinun tulee tehdä erillinen oman tuotannon myyntisopimus sähkönmyyjän kanssa.
Lue lisää täältä.
Sähköviat
Epäilen, että kodin sähkölaitteita on mennyt rikki sähköverkon häiriön takia. Voinko hakea korvauksia?
Verkkoyhtiö on korvausvelvollinen, jos verkkopalvelussa on ollut virhe. Laitteiden tulee kuitenkin kestää sähkökatkojen yhteydessä esiintyvät normaalit hetkelliset jännitepiikit, mutta esimerkiksi nollavika on korvattava virhe.
Korvauskäytäntömme perustuvat sähkömarkkinalakiin ja yleisiin sopimusehtoihin. Korvauksia voit hakea omalta vakuutusyhtiöltäsi tai verkkoyhtiöltä.
Katuvalot eivät pala. Kenelle ilmoitan asiasta?
Sähköverkon rakentaminen ja työmaat
Miten jakokaappien ja muuntamoiden puhdistaminen toteutetaan?
Jakokaappien ja muuntamoiden puhdistamiseen tarvitaan perehdytetty ammattihenkilö. Osassa jakokaappeja ja muuntamoita voit ihastella katutaidetta. Taidekaapit on toteutettu yhdessä Tampereen Taidemuseon kanssa.
Lisäksi haemme jatkuvasti kustannustehokkaita ratkaisuja pintamateriaaleiksi, jotka ehkäisisivät luvatonta töhrimistä.
Miksi keskustassa kaivetaan niin usein?
Vanhojen kerrostalojen sähköntarpeen kasvaessa, joudutaan vahvistamaan sähköverkkoa myös katualueella.
Pyrimme kuitenkin yhteisiin kaivuihin eri toimijoiden kanssa ja asentamaan ennalta varalle kaapelin suojaputkia, että kaivuualueet jäisivät mahdollisimman pieniksi.
Miksi kadulle on kaivettu monta monttua?
Tampereen Energia Sähköverkko on varautunut uusiin maakaapeleihin ennalta asentamalla muiden töiden yhteydessä varalle suojaputkia maahan. Kaapelireitille on tehtävä ”vetomonttuja”, jotta kaapelit saadaan vedettyä olemassa oleviin suojaputkiin.
Kohteissa jossa joudumme kaivamaan koko kadun auki, asennamme suojaputket ensiksi, jotta katualue saataisiin peitettyä mahdollisimman nopeasti. Joudumme kuitenkin jättämään vetomontut auki kaapelivetoa varten.
Mistä saan tietoa verkonrakentamisurakasta ja aikatauluista?
Mistä voin hakea korvauksia työmaan minulle aiheuttamista vahingoista?
Haluaisin, että pihallani kulkeva sähkölinja siirretään. Mitä teen?
Sähkis-palvelu: Kirjautuminen ja rekisteröityminen
Kenelle Sähkis on tarkoitettu?
Sähkis on Tampereen Energia Sähköverkon asiakkaille suunniteltu palvelu kulutuksen seurantaan ja muuhun sähköiseen asiointiin.
Miten pääsen kirjautumaan Sähkikseen?
Pääset kirjautumaan palveluun pankkitunnuksilla tai Mobiilivarmenteella tai käyttäjätunnuksella ja salasanalla.
Jos olet uusi käyttäjä, rekisteröidy palveluun ensin pankkitunnuksilla tai Mobiilivarmenteella.
Unohdin Sähkiksen salasanan. Miten pääsen kirjautumaan?
Pääset kirjautumaan palveluun myös pankkitunnuksilla tai Mobiilivarmenteella. Kirjautumisen jälkeen voit vaihtaa salasanan Käyttäjätilin asetuksissa.
Voit myös tilata uuden salasanan kirjautumissivulla olevasta Unohtuiko salasana? -linkistä. Saat sähköpostiisi vahvistuskoodin, jonka avulla voit vaihtaa salasanasi. Sähköpostiasetuksista johtuen viesti voi joskus ohjautua roskapostiin.
Sisäänkirjautuminen Sähkikseen ei onnistu, mutta rekisteröityminen kertoo, että minulla on jo käyttäjätunnus. Mitä teen?
Olet todennäköisesti rekisteröitynyt sähköisten palvelujemme käyttäjäksi aiemmin eri sähköpostiosoitteella. Jos et saa sähköpostiisi myöskään salasanan vaihtolinkkiä kirjautumissivun ”Unohtuiko salasanasi?”-painikkeesta etkä pääse enää vanhaan sähköpostiosoitteeseesi käsiksi, ota meihin yhteyttä yhteydenottolomakkeella. Kerrothan viestissäsi vanhan sähköpostiosoitteesi, jos vain muistat sen.
Olen toisen henkilön edunvalvoja tai valtuutettu, miten näen edustamani henkilön tiedot Sähkiksestä?
Henkilöasiakkuudet lisätään käyttäjätilillesi asiakaspalvelussamme. Lähetä pyyntö sähköpostilla osoitteeseen asiakaspalvelu@tampereensahkoverkko.fi. Lisää viestin liitteeksi valtakirja tai edunvalvonta todistus. Asiakaspalvelu käsittelee pyynnöt muutamassa arkipäivässä, minkä jälkeen asiakkuus tulee näkyviin käyttäjätilillesi.
Mitä eroa on asiakas- ja käyttäjätiedoilla Sähkiksessä?
Asiakkaalla tarkoitetaan henkilöä tai yritystä, jolla on sopimussuhde Tampereen Energian kanssa. Asiakkaalla on oma asiakasnumero.
Palvelun käyttäjä on henkilö, joka käyttää Sähkis-palvelua ja jolla on oikeus katsoa asiakastietoja palvelussa. Esimerkiksi isännöitsijä on käyttäjä ja hänen isännöimänsä taloyhtiö puolestaan asiakas.
Käyttäjätietoja ja asiakkuuksia hallinnoidaan sähköisten palveluiden aloitussivuilla Käyttäjätilin hallinta -näkymässä. Asiakas-, sopimus- ja laskutustietoja voi päivittää ja tarkastella Sähkis-palvelun puolella.
Miten Sähkis toimii, jos olen sekä kuluttaja-asiakas että yrityskäyttäjä?
Voit vaihtaa näkymää yritys- ja kuluttajatilien välillä Sähkis-palvelun oikeasta yläkulmasta, nimesi alta avautuvasta valikosta.
Miten saan Sähkis-sovelluksen matkapuhelimeeni?
Sähkiksestä ei ole erillistä mobiilisovellusta. Voit kuitenkin ladata Sähkis-palvelusta kuvakkeen mobiililaitteesi aloitusnäytölle, kun olet ensin kirjautunut palveluun selaimessa. Jatkossa pääset sähköisten palveluiden aloitussivulle suoraa kuvakkeesta.
Sähkis-palvelu: Energiankulutus
Mistä Sähkiksessä näytettävät kulutustiedot tulevat?
Palvelusta näet kulutustiedot, joka on saatu käyttöpaikalla olevalta etäluettavalta mittarilta. Mitattu kulutus kuvaa energian käyttöäsi parhaimmillaan tunnin tarkkuudella, normaalisti parin vuorokauden viiveellä.
Miten voin vertailla kulutustani edellisiin vuosiin?
Vertaa-painike tulee näkyviin Kulutus-sivulla, kun valitset suodattimesta jonkin muun ajanjakson kuin ’viimeiset 5 vuotta’ ja painat päivitä-nappia. Voit vertailla kulutusta valintasi mukaan joko yhden kahden tai kolmen vuoden takaiseen kulutusdataan.
Voinko saada kulutuksestani raportin sähköpostilla?
Kyllä voit. Automaattinen kuukausiraportti löytyy Omasta profiilista Ilmoitukset-sivulta, jonne pääset oikean yläkulman alasvetovalikosta. Klikkaa vain haluamasi tuotteen kuukausiraportit päälle, niin saat raportin automaattisesti sähköpostiisi aina kuun alkupäivinä.
Miksi samalle tunnille näkyy Sähkiksessä sekä sähkön kulutusta, että sähköntuotantoa?
Sähkiksessä näytämme kulutustiedot tällä hetkellä tunnin tarkkuudella. Mittarilta tiedot on kuitenkin mahdollista saada 15 minuutin tarkkuudella eli tunnin sisällä voi olla esimerkiksi 15 min, jolloin pientuotantoasi on ollut kulutusta enemmän ja 45 min kulutusta on ollut enemmän kuin tuotantoa. Tällöin samalle tunnille näytetään sekä kulutusta että tuotantoa.
Miksi Sähkiksestä puuttuu kulutustietoja?
Etäluettavista mittareista saadaan kulutustietoa säännöllisesti. Välillä tiedonsiirrossa voi olla viiveitä, ja päivän kulutustiedot saattavat jäädä joko kokonaan tai osittain saamatta. Kulutustiedot päivittyvät kuitenkin heti, kun etäyhteys saadaan toimimaan.
Miksi kulutustiedot eroavat laskulla ja Sähkiksessä?
Tuntisarjojen esitystä varten joudutaan tekemään jonkin verran pyöristystä Sähkis-palvelussa verrattuna laskutuksen tietoihin. Laskutettava energia on täsmällisemmin esitetty ja oikein.
Sähkis-palvelu: Laskutustiedot
Miten voin muuttaa laskun eräpäivää?
Laskun eräpäivän muuttaminen onnistuu Sähkis-palvelussamme Laskutus-sivulla eräpäivän edessä olevasta sinisestä kalenterikuvakkeesta. Eräpäivää pystyy muuttamaan, jos eräpäivä on tulevaisuudessa eikä sitä ole vielä muutettu aikaisemmin. Jos kuvake on harmaana, ei eräpäivää pysty muuttamaan.
Laskulle on mahdollista saada lisää maksuaikaa tai sopia maksusuunnitelmasta. Erääntymättömän laskun eräpäivää siirrät kätevästi Sähkis-palvelussamme. Yli 14 vrk eräpäivän siirrosta veloitetaan 4,50 €.
Miten voin muuttaa laskutusrytmiäni Sähkiksessä?
Saat muutettua sitä Sähkis-palvelun sopimustiedoissa, jonne pääset Yhteenveto-sivun asiakastiedoista. Sinistä Päivitä-painiketta klikkaamalla voit valita alasvetovalikosta haluamasi laskutusrytmin. Muistathan vielä tallentaa valinnan levykkeen kuvasta.
Miten voin ilmoittaa laskutustietojen muutoksesta?
Laskutustietojen muutoksen voit ilmoittaa joko Sähkis-palvelun alaosan Asiakaspalvelu-osion kautta lähettämällä meille viestin tai nettisivujemme yhteydenottolomakkeella valitsemalla aiheeksi Laskutus.
Voinko ilmoittaa osoitteenmuutoksen Sähkiksen kautta?
Voit päivittää postiosoitteesi Sähkis-palvelun Asiakastiedoissa, jonne pääset Koti-sivulta nimen perässä olevasta kolmesta pisteestä. Tietojen päivittäminen onnistuu yläreunan Päivitä-painiketta klikkaamalla.
Postiosoitteeseen lähetämme kaikki paperisena toimitettavat tiedotteet ja muun postin, kuten sopimusvahvistuksen. Asiakastiedoissasi voi olla vain yksi postiosoite ja lähetämme siihen myös laskut, jos et ole ilmoittanut erillistä laskutusosoitetta tai tehnyt esimerkiksi e-laskusopimusta.
Mistä näen, paljonko laskua on kertynyt kuluvalta kuukaudelta?
Sähkiksen Laskutus-sivulla näet muodostumassa olevat laskut valitsemalla suodattimesta tilaksi Kesken. Huomioithan, että keskeneräisen laskun summassa on huomioitu ne kulutustiedot, jotka meillä on tiedossa päivitysajanhetkellä eli summa ei päivity reaaliajassa. Saat kuitenkin suuntaa antavan näkymän siihen, mitä suuruusluokkaa seuraava lasku on.