Muutoksia verkkopalvelun laskutukseen
Sähkön verkkopalvelun eli sähkön siirron laskutukseen on tullut muutoksia 1.7.2024 alkaen. Muutokset koskevat sähkön siirron ja myynnin erillisiä laskuja, laskuttajan nimen muuttumista sekä arviolaskutuksen poistumista.
Kaksi erillistä laskua sähköstä
1.7.2024 alkaen tulet saamaan sähköstä kaksi erillistä laskua: toisen sähkön myynnin osuudesta omalta sähkönmyyjältäsi ja toisen sähkön verkkopalvelusta eli sähkön siirrosta meiltä Tampereen Energia Sähköverkolta.
Jos saat jo nyt erilliset laskut sähkön myynnin osuudesta ja sähkön verkkopalvelusta, mikään ei muutu.
Tee uusi e-laskusopimus pankkisi kanssa
Suosittelemme e-laskun käyttöönottoa maksutapana. Käy siis tekemässä verkkopankissasi uusi e-laskusopimus Tampereen Energia Sähköverkolle. Uusi e-laskusopimus tulee tehdä, vaikka olisit aiemmin käyttänyt e-laskua. Syy tähän on laskuttajan nimen muutos.
Tulet saamaan 1.7. jälkeisen seuraavan laskun paperilaskuna. Tee uusi e-laskusopimus käyttäen kyseisen laskun viitenumeroa. Valitse laskuttajan nimeksi Tampereen Energia Sähköverkko Oy.
Arviolaskutus poistuu
Laskutusmuotosi on ollut arviolaskutus, jos olet saanut verkkopalvelulaskusi tähän asti tasasummina, ja laskutusmäärä on perustunut aiemman kulutuksesi mukaiseen vuosikulutusarvioon. Vuoden lopussa arviot on tasattu todelliseen kulutukseen perustuen.
1.7. alkaen tämä laskutustapa on poistumassa, ja laskutuksesi tapahtuu jatkossa todellisen sähkön kulutuksesi mukaan. Laskutusväli pysyy ennallaan, mutta voit muuttaa sitä halutessasi Sähkis-palvelussa.
Kulutuslaskulla pystyt helpommin seuraamaan kuukausittaista sähkön kulutustasi ja maksat aina todellisesta sähkön käytöstäsi. Sähkön kokonaiskustannusten seuranta myös helpottuu, kun sekä sähkön myyjän että verkkoyhtiön laskutus perustuu yhdenmukaiseen käytäntöön.
Tulet saamaan ensimmäisen kulutuslaskun oman laskutusrytmisi mukaan aikaisintaan elokuun 2024 alussa koskien heinäkuun laskutusta. Jos laskusi ovat tulleet 3 kk välein, ensimmäinen kulutuslasku tulee lokakuussa 2024.
Jos sinua on jo tähän astikin laskutettu kulutuksesi mukaan, mikään ei muutu.
Voit valita monista laskun laskutavoista
Tarjoamme asiakkaillemme monia erilaisia maksutapoja, joista voit valita itsellesi sopivimman.
Suosittelemme maksutavaksi ympäristöystävällistä ja joustavaa e-laskua. Voit valita maksutilin verkkopankissasi ja saat maksettua laskusi ajasta ja paikasta riippumatta. Voit valita laskusi toimitustavaksi myös perinteisen paperilaskun tai suoramaksun. Jos olet digipostipalvelu Kivran käyttäjä, toimitamme paperilaskut automaattisesti palveluun.
Usein kysyttyä laskutusmuutoksista
Miksi joudun tekemään uuden e-laskusopimuksen?
Laskutusmuutoksen myötä laskuttava yhtiö on vaihtunut Tampereen Energiasta Tampereen Energia Sähköverkoksi ja näin ollen sinun täytyy tehdä uusi e-laskusopimus. Valitettavasti emme pysty lähettämään verkkopankkiisi ehdotusta e-laskusopimuksesta, koska tarvitset viitenumerotiedon uudelta laskulta e-laskusopimusta varten.
Miksi voin tehdä e-laskutilauksen vasta saatuani ensimmäisen laskun?
Tarvitset laskulta viitenumeron e-laskusopimuksen tekemiseen. Tämän vuoksi joudumme lähettämään ensimmäisen laskun paperisena.
Miten suoralaskutukseni nyt käy?
Valitettavasti emme pysty siirtämään suoralaskusopimuksia laskuttavalta yhtiöltä toiselle. Tästä johtuen joudut tekemään uuden suoramaksusopimuksen pankkisi kanssa.
Maksaako paperilasku minulle jotain?
Paperilaskusta ei aiheudu sinulle kuluja, mutta suosittelemme aina sähköisen laskutuksen käyttöönottoa. Lisätietoja sähköisestä laskutuksesta ja sen hyödyistä https://www.tampereensahkoverkko.fi/asiakaspalvelu/laskutus/laskutustavat/
Maksanko nyt tuplasti entiseen verrattuna, kun sähkönmyynti ja sähkönsiirto laskutetaan erikseen?
Et maksa. Aiemmin myyjän lähettämä lasku on sisältänyt myös siirron osuuden. Myyjän lähettämässä laskussa on näkynyt laskuerittelyssä sekä sähkön myynnin että siirron osuudet. Kun saat erilliset laskut sähkön myynnistä ja siirrosta, laskutuksen läpinäkyvyys paranee ja pystyt selkeästi erottamaan eri yhtiöiden osuudet toisistaan.
Miksi en ole aiemmin saanut Tampere Energia Sähköverkolta omaa laskua?
Olet aiemman myyntiyhtiösi asiakkaana ollut yhteislaskutuksen piirissä, jolloin olemme lähettäneet laskun sähkön siirrosta myyjällesi. Myyjä on laskuttanut myös siirron osuuden sähkön myynnin laskulla. Myyjän lähettämällä laskulla on ollut erikseen erittelyt sekä sähkön myynnistä että siirrosta. Tämä laskutustapa on yleisesti poistumassa alalla käytöstä, joten olemme luopuneet tästä laskutustavasta kokonaan. Jatkossa kaikki asiakkaamme saavat sähkön siirron laskun meiltä suoraan.
Kuinka usein saan jatkossa laskuja?
Laskutusrytmisi pysyy ennallaan. Nykyisen laskutusrytmisi pystyt tarkistamaan ja muuttamaan Sähkis-palvelustamme https://www.tampereensahkoverkko.fi/asiakaspalvelu/sahkis-sahkonkulutuksen-seuranta/ . Sähkis-palvelusta näet myös kaikki sinulle lähteneet laskut.
Miksi saan Tampereen Energia Sähköverkolta laskun, vaikka ostan sähköni muulta yhtiöltä?
Paikallisena sähköverkkoyhtiönä me Tampereen Energia Sähköverkolla vastaamme sähkönjakelustasi ja laskutamme siitä siirtomaksun sekä sähköverot. Valitsemasi sähkönmyyjä myy sinulle käyttämäsi sähköenergian ja lähettää siitä oman laskunsa. Yhteislaskutuksessa sinulta on laskutettu nämä molemmat myyjän laskulla, mutta jatkossa Tampereen Energia Sähköverkko ja valitsemasi sähkön myyntiyhtiö lähettävät sinulle erilliset laskut. Lisätietoja sähkön verkkopalveluista https://www.tampereensahkoverkko.fi/sahkon-jakelu-ja-kulutus/verkkopalvelutuotteet-hinnat-ja-sopimusehdot/
Miksi maksan sähkönsiirrosta? Mihin siirtohinta perustuu?
Tampereen Energia Sähköverkolla me siirrämme sähkön kotiisi ja varmistamme, että sähköverkko toimii aina ja kaikissa olosuhteissa. Sähkönsiirtomaksulla maksat sähkön siirtämisestä kotiisi ja verkkomme ylläpidosta sekä kehittämisestä. Lue lisää verkkopalvelumaksun muodostumisesta: https://www.tampereensahkoverkko.fi/sahkon-jakelu-ja-kulutus/verkkopalvelutuotteet-hinnat-ja-sopimusehdot/
Mistä tiedän, mikä on sähkönmyyntiyhtiöni?
Löydät tiedon sähkön myyntiyhtiöstäsi myyntisopimuksen laskultasi. Voit valita ja asioida sähkön myyntiyhtiösi kanssa heidän palvelukanavissaan. Useimmat myyntiyhtiöt tarjoavat sähköisen asiointimahdollisuuden verkkosivuillaan tai erillisen mobiilisovelluksen kautta. Tampereen Energia Sähköverkko Oy ei myy sähköä eikä voi olla sähkönmyyjä.